ירקות
המגזין כללי תזונה נכונה

הקשר בין שעת ארוחת הערב וסרטן

מחקר שפורסם בכתב העת הבינלאומי לסרטן "IJC", טוען כי ככל שהמרווח בין הארוחה האחרונה ביום לבין שנת הלילה גדול יותר, כך פוחת הסיכון ללקות בסרטן השד ובסרטן הערמונית. החוקרים בדקו מעל 1,800 חולי סרטן השד והערמונית בין השנים 2008-2013. קבוצת הנחקרים מנתה 621 חולי סרטן הערמונית ו-1,205 חולות סרטן השד.

הנבדקים מילאו שאלון בו נבדקה שעת האכילה שלהם, האם הם מגדירים עצמם כ"אנשי לילה" או "אנשי בוקר" ונצפה קשר בין זמן ארוחת הערב לבין הסיכון לחלות באחת משני סוגי הסרטן השד והערמונית. על פי המחקר, כאשר ארוחת הערב נאכלת לפני השעה 21:00, קיים סיכון מופחת ב-20% ללקות באחד משני סוגי הסרטן. כאשר ארוחת הערב נאכלת מאוחר יותר, או כאשר אנשים הלכו לישון מיד אחרי ארוחת הערב, גם אם היא התקיימה מוקדמת יותר, לא נצפה הפחתה בסיכון.

מחקר נוסף שפורסם בשנת 2015 בכתב העת "Plos One" מצא קשר בין שעת ארוחת הערב לבין הסיכון לסרטן השד, וליתר דיוק הוא מצא כי הימנעות מאכילה בשעות הלילה, כמו גם ארוחות תדירות במהלך היום – עשויים להפחית את הסיכון. הסיבה לכך היא שככל ושעות הצום במהלך הלילה ארוכות יותר, קיימת ירידה ברמת חלבון ה-CRP, חלבון המשתתף בתהליכים דלקתיים ונמצא ברמה גבוהה יותר אצל חולות סרטן השד. החוקרים הסיקו כי רמה גבוהה של החלבון עשויה ללקות בסרטן השד, ומכיוון שבשעות הצום בלילה רמת החלבון יורדת, כך יורד גם הסיכון לחלות בסרטן השד.

החיים המערביים הנוכחיים של רובנו מקשים עלינו להפסיק לאכול בלילה. אנחנו עובדים עד שעות מאוחרות, לעיתים לא מספיקים לאכול ארוחות משביעות לאורך היום ומגיעים לשעת הלילה הרבה פעמים רעבים, ורק אז פותחים את המקרר, הסירים, הארונות ומחפשים ארוחת ערב מאוחרת מדי. מעבר לסיכוי לחלות בסרטן השד או הערמונית, מדובר בהרגל מגונה ולא בריא שעלינו לעשות כל מה שאנחנו יכולים בשביל להפסיק אותו.

"החיים המודרניים גורמים לנו להרגלי אכילה לא נכונים, ביניהם הנטייה לאכול בשעות הלילה המאוחרות", כתבו החוקרים. " מחקרים קודמים מוכיחים כי שינויים בזמני ארוחת הערב משפיעים על רמות הורמון הרעב, על השעון הביולוגי, על רמות הסוכר בגוף ועל מערכות ביולוגיות המשתתפות בתהליכים דלקתיים בגוף". עוד הם טוענים כי על פי ניסויים קודמים, השעון הביולוגי בגוף מסוגל לשלוט על התפשטות הגידולים ולהביא לעיכובם. אחת המסקנות מהמחקר הנוכחי וממחקרים קודמים היא כי קיים קשר בין השעון הביולוגי והתזונה לבין סיכון מוגבר לחלות בסרטן, אך כנראה שנדרשים מחקרים נוספים כדי להוכיח טענה זו או כדי להגיע לממצאים נוספים.

השורה התחתונה היא שכחלק מהניסיון לשמור על תזונה נכונה, עלינו לנסות ולשמור על מרווח מסוים בין ארוחת הערב שלנו לבין שעת השינה, וזאת לא רק בשביל למנוע סרטן אלא גם לתחושת הקלילות של הגוף ומנוחת מערכת העיכול לפני שאנחנו נכנסים לשינה עמוקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *